EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, diumenge 14 d’abril de 2013
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA
BARCELONA
Els residus i la recollida
selectiva han estat la font d'inspiració. També les campanyes per fomentar l'ús
del cinturó de seguretat i les iniciatives per reduir el consum de tabac. La
idea, ara, és que quan els nens arribin a casa, després de la corresponent
visita escolar al parc de bombers, expliquin als seus pares què han de fer quan
una paella comença a cremar al foc i sàpiguen a quin número d'emergències han
de trucar si el fum va a més. O que, arribat el cas, renyin els seus
progenitors per connectar diversos aparells elèctrics en un mateix endoll o bé
perquè pengen el drap de cuina massa a prop del fogó.ersió en ..PDF
«Si arribem als nens,
arribarem a la resta de la família»,
afirma Carles Noguera, subinspector dels Bombers de la Generalitat i
coordinador de la campanya que el cos acaba de posar en
marxa per conscienciar la població sobre com ha d'actuar en cas d'incendi.
«L'èxit de les accions sobre la recollida de residus urbans ha estat el model a
seguir», admet Noguera. Per això, afegeix, els bombers s'han bolcat i han
preparat materials didàctics perquè els nens, sobretot els més petits, actuïn
com a transmissors del seu missatge de prevenció. I contribueixin, de passada,
a instruir els seus pares en la matèria.
COM ESPONGES / «Hi ha una edat, durant els primers cursos de
l'educació primària, en què els nens són molt receptius, especialment a les normes i al llenguatge. Són com
esponges», observa la psicopedagoga Laura Rinaldi. «El nen interioritza un
missatge perquè el sent a l'escola, perquè a aquesta edat el que diu la mestra
és una lliçó, i després ho trasllada de seguida al seu entorn», assenyala l'especialista.
I quan ho traslladen, ho fan insistentment, com només un nen sap fer. «Si la
senyoreta els diu que fumar és dolent, ells ho repetiran cada vegada que vegin
encendre un cigarret», diu Rinaldi. Aquesta alta conscienciació infantil té,
però, data de caducitat. Cap als 13 anys, decau.
«Aquesta
habilitat que tenen per ser persistents la desenvolupen de manera particular
amb els assumptes que els concerneixen, que els emocionen», assenyala Joan
Ferrés, professor de comunicació audiovisual a la Universitat Pompeu
Fabra (UPF). Els nens són particularment actius quan «s'apel·la als seus
sentiments», subratlla aquest especialista en comunicació i educació. I són
especialment sensibles a les qüestions socials i també a les que afecten la
salut.
Això sí, «s'han
de transmetre conceptes molt clars i que el sentiment que els generi aquell
missatge els permeti reaccionar d'una manera que estigui al seu abast»,
prossegueix. ¿Per exemple? «Seguint amb el cas dels bombers, que sàpiguen que
si veuen fum a casa o que si la seva mare cau i perd el coneixement el que han
de fer és trucar al 112. Això ho poden recordar fàcilment i està dins de les
seves possibilitats de resposta», explica.
MONOTEMÀTICS /
«El que és absolutament segur és que la fórmula és del tot efectiva. Aquests
nois es passaran els pròxims dies a casa parlant de la visita o bé comentant-la
al col·legi», vaticina Javi Pérez, que és el tutor del grup de segon curs del
col·legi Pep Ventura de l'Hospitalet de Llobregat en la visita escolar al parc
de bombers de la localitat. «Sempre que fem activitats com aquesta, els pares
ens feliciten per com s'ho han passat de bé els seus fills i ens comenten com
són capaços de parlar-ne una vegada i una altra», assegura el mestre, mentre
una vintena de vailets esclaten en rialles quan un company, que s'ha prestat
voluntari, es col·loca l'aparatós casc que habitualment fan servir els bombers.
De seguida, la resta de la classe formarà una fila per poder-se'l emprovar. «Jo
també, jo també», exclamaran l'un darrere l'altre alçant la mà.
Sens dubte,
«l'actitud positiva dels nens té un efecte sobre els pares: els posen en certa
manera davant el mirall i els fan reflexionar», observa Concepció Reig, vocal
de promoció i difusió del Col·legi de Pedagogs de Catalunya. «A més a més, el
pare que segueix fumant o que no es col·loca el cinturó malgrat que el seu fill
l'hi ha retret, el que no compleix, sap, i doblement, que està actuant
malament», afirma.
REFERENTS QUE
S'IMITEN / La resposta infantil acostuma a ser encara més emfàtica si qui
exposa el missatge és un referent, ja sigui el mestre, els mossos d'esquadra o
els bombers. «Els nens actuen moltes vegades per imitació. Per això és
enormement positiu que vegin com a l'escola es fa recollida selectiva», diu la
pedagoga Reig. «En el nostre cas, teníem els 40.000 escolars que cada any
visiten els parcs de bombers de la Generalitat i també teníem els materials que han
anat preparant els companys. Només ens faltava seleccionar-ho i després
donar-hi el toc pedagògic», explica el bomber Noguera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada