Logo

Logo

Obrim Camí

Aquesta és la nostra feina, la que fem amb esforç, constància i sobretot estimació.

dijous, 18 d’abril del 2013


EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, diumenge 14 d’abril de 2013

MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA
Els residus i la recollida selectiva han estat la font d'inspiració. També les campanyes per fomentar l'ús del cinturó de seguretat i les iniciatives per reduir el consum de tabac. La idea, ara, és que quan els nens arribin a casa, després de la corresponent visita escolar al parc de bombers, expliquin als seus pares què han de fer quan una paella comença a cremar al foc i sàpiguen a quin número d'emergències han de trucar si el fum va a més. O que, arribat el cas, renyin els seus progenitors per connectar diversos aparells elèctrics en un mateix endoll o bé perquè pengen el drap de cuina massa a prop del fogó.ersió en ..PDF
«Si arribem als nens, arribarem a la resta de la família», afirma Carles Noguera, subinspector dels Bombers de la Generalitat i coordinador de la campanya que el cos acaba de posar en marxa per conscienciar la població sobre com ha d'actuar en cas d'incendi. «L'èxit de les accions sobre la recollida de residus urbans ha estat el model a seguir», admet Noguera. Per això, afegeix, els bombers s'han bolcat i han preparat materials didàctics perquè els nens, sobretot els més petits, actuïn com a transmissors del seu missatge de prevenció. I contribueixin, de passada, a instruir els seus pares en la matèria.
COM ESPONGES / «Hi ha una edat, durant els primers cursos de l'educació primària, en què els nens són molt receptius, especialment a les normes i al llenguatge. Són com esponges», observa la psicopedagoga Laura Rinaldi. «El nen interioritza un missatge perquè el sent a l'escola, perquè a aquesta edat el que diu la mestra és una lliçó, i després ho trasllada de seguida al seu entorn», assenyala l'especialista. I quan ho traslladen, ho fan insistentment, com només un nen sap fer. «Si la senyoreta els diu que fumar és dolent, ells ho repetiran cada vegada que vegin encendre un cigarret», diu Rinaldi. Aquesta alta conscienciació infantil té, però, data de caducitat. Cap als 13 anys, decau.
«Aquesta habilitat que tenen per ser persistents la desenvolupen de manera particular amb els assumptes que els concerneixen, que els emocionen», assenyala Joan Ferrés, professor de comunicació audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Els nens són particularment actius quan «s'apel·la als seus sentiments», subratlla aquest especialista en comunicació i educació. I són especialment sensibles a les qüestions socials i també a les que afecten la salut.
Això sí, «s'han de transmetre conceptes molt clars i que el sentiment que els generi aquell missatge els permeti reaccionar d'una manera que estigui al seu abast», prossegueix. ¿Per exemple? «Seguint amb el cas dels bombers, que sàpiguen que si veuen fum a casa o que si la seva mare cau i perd el coneixement el que han de fer és trucar al 112. Això ho poden recordar fàcilment i està dins de les seves possibilitats de resposta», explica.
MONOTEMÀTICS / «El que és absolutament segur és que la fórmula és del tot efectiva. Aquests nois es passaran els pròxims dies a casa parlant de la visita o bé comentant-la al col·legi», vaticina Javi Pérez, que és el tutor del grup de segon curs del col·legi Pep Ventura de l'Hospitalet de Llobregat en la visita escolar al parc de bombers de la localitat. «Sempre que fem activitats com aquesta, els pares ens feliciten per com s'ho han passat de bé els seus fills i ens comenten com són capaços de parlar-ne una vegada i una altra», assegura el mestre, mentre una vintena de vailets esclaten en rialles quan un company, que s'ha prestat voluntari, es col·loca l'aparatós casc que habitualment fan servir els bombers. De seguida, la resta de la classe formarà una fila per poder-se'l emprovar. «Jo també, jo també», exclamaran l'un darrere l'altre alçant la mà.
Sens dubte, «l'actitud positiva dels nens té un efecte sobre els pares: els posen en certa manera davant el mirall i els fan reflexionar», observa Concepció Reig, vocal de promoció i difusió del Col·legi de Pedagogs de Catalunya. «A més a més, el pare que segueix fumant o que no es col·loca el cinturó malgrat que el seu fill l'hi ha retret, el que no compleix, sap, i doblement, que està actuant malament», afirma.
REFERENTS QUE S'IMITEN / La resposta infantil acostuma a ser encara més emfàtica si qui exposa el missatge és un referent, ja sigui el mestre, els mossos d'esquadra o els bombers. «Els nens actuen moltes vegades per imitació. Per això és enormement positiu que vegin com a l'escola es fa recollida selectiva», diu la pedagoga Reig. «En el nostre cas, teníem els 40.000 escolars que cada any visiten els parcs de bombers de la Generalitat i també teníem els materials que han anat preparant els companys. Només ens faltava seleccionar-ho i després donar-hi el toc pedagògic», explica el bomber Noguera.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada